Pozostało 10 dni roboczych do końca miesiąca, a przewidywany wynik finansowy kopalni nie był satysfakcjonujący…
Trzeba było przedsięwziąć odpowiednie kroki. Na cięcie kosztów było za późno, ale można było jeszcze podciągnąć sprzedaż o jakieś 3 tys ton…
Produkcja kruszywa jest uzależniona od wydajności maszyn urabiających oraz procesów przeróbczych. I dzięki nakładom finansowym można ją łatwo podnieść w górę np. wydłużając czas pracy kopalni. Najważniejsze jest jednak zachowanie stabilizacji finansowej kopalni. Bo przeinwestować jest łatwo… a potem trzeba zarobić na pokrycie olbrzymich kosztów.
Co innego ze sprzedażą. Tutaj trzeba się nieźle nagimnastykować. Można poszukać jednego klienta na taką ilość albo kilku na mniejszą. W jaki sposób???
Wszyscy wiedzą, że sprzedaż jest w biznesie jak tlen. Bez sprzedaży ciężko jest myśleć o rozwoju, a nawet stabilizacji. Skąd wziąć klienta na dodatkowe 3 tys. ton kruszywa?
Ceny narzucane są często przez rynek. Bo paliwo poszło w górę, wzrosły ceny transportu, trzeba zapłacić leasingi i opłacić kadrę pracowników. Należy się pilnować, żeby koszty w Excelu się nam nie rozpasły. Często wnikliwa analiza wydatków każdego miesiąca może przynieść korzyść kopalni w ogólnym rozliczeniu.
Uważam, że najważniejszym elementem jest realizacja planu sprzedaży. Bo dzięki ciągłemu procesowi sprzedaży kruszywa i poszukiwaniu nowych klientów, możemy patrzeć optymistycznie w przyszłość… Można wtedy myśleć o modernizacji zakładu, zakupie nowych gruntów pod kopalnię, czy podwyżkach dla pracowników.
Maksymalizacja procesu sprzedaży kruszyw wraz z właściwą koordynacją procesu wydobywczego gwarantuje sukces i stabilizację finansową producentów.
W jaki sposób można w efektywny sposób podwyższyć sprzedaż kruszywa?
1. Aktualna strona WWW:
Obecnie jednym z najlepszych i zarazem najtańszych sposobów na dotarcie do klientów jest obecność w internecie – to właśnie tutaj ponad 90% osób szuka informacji na temat dostawców najróżniejszych usług i produktów. Na stronie warto mieć zakładkę „produkty”, a w niej opisy aktualnych kruszyw w sprzedaży, wraz z ich najczęstszym zastosowaniem. Większość internautów korzysta z wyszukiwarki Google. Przy tworzeniu własnej strony internetowej warto pamiętać o frazach kluczowych, po których nasi potencjalni klienci będą mogli nas wyszukać. Najlepiej postawić się w roli naszego klienta i pomyśleć, jaką frazę wpiszę w poszukiwaniu naszego produktu. Dla zakładu odkrywkowego produkującego żwiry będzie to żwir+miejscowość lub żwirownia+miejscowość. Istnieje również możliwość wykupienia reklamy, która dobrze zoptymalizowana umieści nas wysoko w wyszukiwarce. Klienci zazwyczaj klikają w 1-5 pozycję poszczególnych wyszukiwań. Sprawdź na swoim przykładzie czy jesteś widoczny w sieci!
2. Strona Facebook:
Przeciętny użytkownik portalu Facebook spędza na nim około 25 minut dziennie. Jest to dla nas fantastyczna okazja, aby zaprezentować swoje produkty. Czy możliwość dotarcia swoim postem do tysiąca fanów naszej marki nie jest czymś niesamowitym? Podczas tworzenia postów na Fanpage’u, warto pokazywać naszą działalność w najciekawszy sposób. Poinformuj czytelników o swoich produktach, nowościach w firmie, przybliż swoją działalność i dzięki temu wzmacniaj markę. Uważam, że jeśli istnieje możliwość darmowej promocji Twoich produktów, to musisz z niej skorzystać! Jeśli nie wiesz jakie posty można umieścić na swojej stronie Fanpage na Facebook mam dla Ciebie prawdziwą niespodziankę! Są to gotowe propozycje do wykorzystania przez Ciebie tu i teraz! Kliknij i pobierz 5 najbardziej angażujących postów promujących wydobycie i sprzedaż kruszyw!
3. Instagram:
Jest to jedna z najpopularniejszych aplikacji na świecie. Polega na wykorzystywaniu telefonów do zamieszczania pięknych fotografii. Po co używać Instagram? Zamieszczamy tam zdjęcia wrzucone prosto z naszego smartfona z informacją co aktualnie robimy. Można powiedzieć, że Instagram to taki mały fotoblog. Przy zdjęciach pamiętaj o dodawaniu haschtag, czyli o słowie poprzedzonym znakiem #. Możemy wymienić wszystkie przedmioty znajdujące się na zdjęciu. Dzięki temu zdjęcia trafiają nie tylko do osób obserwujących Twój profil, ale również do osób obserwujących dany haschtag. Bez wątpienia, dzięki temu trafisz do większej ilości osób i zbudujesz pozytywny wizerunek firmy. Oczywiście pośrednio wpływa to na sprzedaż kruszyw.
4. Youtube:
Aby zareklamować Twoją działalność, nie musisz mieć swojego kanału na Youtube. Choć założenie własnego konta nie jest niczym trudnym. Zleć nagranie filmu profesjonalistom, którzy przygotują świetną wizytówkę Twojej działalności. Dostaniesz gotowy materiał, którym można dzielić się w pozostałych social mediach. Pamiętaj, że film jest wart tyle co tysiąc zdjęć. Dobrze zrobiony film zostaje w pamięci klientów.
5. Sprzedaż kruszyw przez telefon:
Jest to najprostsze narzędzie do aktywnej sprzedaży. To Ty wiesz najlepiej, gdzie są Twoi klienci. Jeśli w zapytaniu ofertowym widzisz w stopce numer telefonu, to po prostu bierzesz telefon w dłoń i dzwonisz! Przecież to, że ktoś zostawił do siebie numer to oczywista zachęta do kontaktu prawda? Rozmowa przez telefon to świadome budowanie relacji. Nawet jeśli klient aktualnie nie potrzebuje Twoich produktów, na pewno zapamięta Cię na przyszłość.
Podsumowanie
Zwiększenie sprzedaży w branży kruszyw jest uwarunkowane wieloma czynnikami. Kondycja branży jest bardzo dynamiczna i zmienia się każdego roku. Warto zadbać o budowanie własnej marki na rynku. Wykorzystując narzędzia, które wymieniłem, łatwiej dotrzeć do Twoich potencjalnych klientów. Bez wątpienia, branża wydobywcza ma charakter regionalny, ale pamiętaj, że często zakupów kruszyw dokonują firmy, które przyjeżdżają z innych rejonów Polski. Wtedy działa polecenie lub wyszukiwarka Google. Nie warto liczyć na łut szczęścia. W sprzedaży wygrywają najbardziej zmotywowani gracze. Warto dać się odnaleźć klientom i zwiększyć sprzedaż kruszyw. Jeżeli chciałbyś podnieść widoczność swojej działalności w sieci i skutecznie docierać do klientów zapraszam do zapoznania się z moją ofertą.